Khodam atau pendamping dalam bentuk spiritual entity seperti serigala sering dianggap sebagai makhluk yang mempunyai kelebihan dalam melindungi dan membantu pemiliknya. Dalam Islam, isu sama ada seseorang boleh atau tidak memiliki khodam serigala bergantung pada dua aspek utama: aspek hukum tentang najisnya dan aspek kepercayaan serta kebergantungan kepada makhluk ghaib.
Hukum Memiliki Khodam Serigala dari Sudut Islam
Dalam Islam, khodam atau pendamping mestilah digunakan dengan niat yang baik, tanpa syirik atau kebergantungan yang berlebihan, yang boleh membawa kepada penyekutuan dalam akidah. Namun, khodam serigala dikaitkan dengan keraguan dalam hukum kerana ramai yang menganggap serigala sama seperti anjing dari segi hukum najis.
Perbezaan Hukum Najis Serigala dan Anjing
1. Hukum Najis Anjing
Dalam Islam, anjing adalah dianggap najis mughallazah atau najis berat. Ini berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW:
"Apabila anjing minum dalam bekas salah seorang dari kamu, maka hendaklah ia mencuci bekas itu tujuh kali, salah satunya dengan tanah."
(Hadis Riwayat Muslim)
Para ulama, seperti dalam mazhab Syafi'i, berpendapat bahawa anjing adalah najis pada seluruh tubuhnya, dan bukan hanya mulut atau air liurnya. Oleh itu, najis anjing dikategorikan sebagai berat dan memerlukan penyucian tertentu.
2. Hukum Najis Serigala
Tidak seperti anjing, serigala tidak disebut dalam nas atau hadis sebagai najis. Oleh itu, kebanyakan ulama tidak menganggap serigala sebagai najis, melainkan jika terdapat unsur najis lain pada tubuhnya, seperti kotoran atau darah.
Tambahan pula, serigala adalah haiwan liar dan tidak pernah dijinakkan seperti anjing. Oleh itu, hukum najisnya tidak disamakan dengan anjing. Dalam kes ini, serigala lebih dekat dengan haiwan seperti harimau atau singa, yang tidak dianggap najis.
3. Dalil Tambahan Tentang Serigala dan Anjing dalam Islam
Tidak ada hadis atau ayat Al-Quran yang secara spesifik menyebut tentang najis serigala. Walau bagaimanapun, terdapat hadis yang membuktikan perbezaan antara serigala dan anjing:
"Sebaik-baik anjing adalah serigala yang telah dididik..."
(Riwayat Ibn Majah)
Dalam hadis ini, perbezaan antara anjing dan serigala diperjelaskan dalam konteks keupayaan dan kecenderungan mereka dalam kehidupan. Serigala dianggap sebagai haiwan yang lebih bebas dan tidak hidup dengan manusia, sedangkan anjing dijinakkan dan hidup bersama manusia.
Pandangan Ulama Mengenai Penggunaan Khodam
Dari sudut pandangan hukum Islam, memiliki khodam serigala bukanlah satu isu najis, kerana ia lebih merupakan satu kepercayaan mistik. Namun, ulama sering menegaskan bahawa kebergantungan kepada makhluk ghaib atau khodam, jika membawa kepada syirik atau mempercayai kuasa selain Allah SWT, adalah dilarang.
Nas yang Berkaitan dengan Larangan Kebergantungan kepada Makhluk Ghaib:
“Dan hanya kepada Allah sahajalah hendaknya kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang beriman.”
(Surah Al-Maidah, 5:23)
Kebergantungan kepada khodam, termasuk serigala, boleh dibenarkan sekiranya:
- Tidak membawa kepada syirik.
- Tidak bergantung secara mutlak pada makhluk tersebut, sebaliknya menganggapnya sebagai usaha.
- Bertujuan baik dan bukan untuk mencelakakan orang lain.
Kesimpulan
Secara ringkasnya:
- Serigala tidak dianggap najis seperti anjing dalam fekah Islam.
- Khodam serigala tidak bertentangan dengan hukum Islam selagi tidak melibatkan syirik atau niat jahat.
- Memiliki khodam hanyalah dianggap sebagai satu wasilah atau cara, bukan pengganti kebergantungan kepada Allah.
Jadi, kebergantungan kepada khodam serigala, seperti mana-mana khodam lain, mestilah dikendalikan dengan hati-hati dan penuh kesedaran supaya tidak tersasar dari landasan akidah.
Di harapkan penjelasan ini membuka kesedaran baharu kepada mereka yang keliru dalam membezakan serigala dan anjing
No comments:
Post a Comment
Hubungi Pn Kai Shomel 01111701048/01133012715 Utk Nego